|
Ausgabe
Juli 2007

Allergie-Prävention bei Kindern: Die Wirkung angeblich
hypoallergisch wirkender Diäten ist bisher nicht ausreichend
bewiesen. In dieser holländischen Studie wird
untersucht, ob sich der Ausbruch einer Allergie bei
Kindern tatsächlich mit Hilfe spezieller hypoallergischer
Diäten verhüten lässt. Die Autoren kommen zu dem eindeutigen
Schluss, dass die die bisher zusammengetragenen
Daten aus wissenschaftlicher Sicht keinen Anlass zu
Optimismus bieten. Sie verweisen vor allem in den Studien
meist unterbliebene Verblindung, was sich negativ auf die
Aussagekraft subjektiver Symptome auswirkt. Es gibt
bisher keine wissenschaftliche Studie die eindeutig zeigt,
dass sich eine angeblich hypoallergisch wirkende Diät auch auf objektive
Allergie-Marker wie die Konzentration eines spezifischen IgE
auswirkt. (4)
zur Möglichkeit
der aus wissenschaftlicher Sicht überzeugen.
Bitte beachten Sie unsere Datenschutzerklärung
hier

Eine englischsprachige Kurzversion
dieser Studie (sog. MEDLINE Abstract) finden Sie
hier

Dietary prevention of allergic disease in children:
Are current recommendations really based on good evidence?
Brand PL, Vlieg-Boerstra BJ, Dubois AE
Pediatr Allergy Immunol. 2007 Jun 11; [Epub ahead
of print]
Princess Amalia Children's Clinic, Isala klinieken,
Zwolle, The Netherlands.
Abstract:
We provide a critical appraisal of the literature on the
effects of dietary prevention of atopic disease in children.
In our view, currently available studies suffer from lack of blinding which is a major problem if the primary end point
is subjective (such as the diagnosis of eczema).
In addition,
long-term follow-up suggests that atopic symptoms are
delayed rather than truly prevented, and that only the
mildest cases are prevented (or delayed). Although it has
been reported that cow's milk allergy is truly prevented by
dietary interventions in early life, this has never been
demonstrated by double-blind placebo-controlled food
challenges.
No studies to date have shown effects of
hypoallergenic formulae on objective markers of atopic
sensitization, such as specific IgE levels. Finally, there
is no universally accepted pathophysiological mechanism
which could explain the usefulness of hypoallergenic
formulae in allergy prevention.
In conclusion, we feel that
the currently available evidence on the allergy preventive
effects of hypoallergenic formulae is insufficient to
justify blanket advice being given to 'high risk' families.
Such advice gives parents the hope that they can actually
prevent allergy in their children which may not be justified.
A cautious approach in advising interventions with
hypoallergenic formulae to prevent allergy in high-risk
infants is warranted.
PubMed-ID: 17561932,
ISSN: 0905-6157 (Print)
Erstellungsdatum: 12.06.2007 |