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Ausgabe
August 2008

Baumpollenallergie: eine
sublinguale spezifische Immuntherapie (SLIT)
erweist sich als effektiv und sicher (3)
In Japan stellt die Allergie
gegen bestimmte Baumpollen (Japanische Zeder) für die Volksgesundheit
ein großes Problem dar. Aus diesem Grund wurde nun an der HNO-Abteilung
der Nippon Medical
School, Tokyo, eine Studie durchgeführt, bei der es um die
Wirksamkeit der sublingualen Immuntherapie SLIT bei allergischer
Rhinitis (Heuschnupfen) ging.
Bei 61 Baumpollenallergikern wurde entweder eine SLIT mit dem
entsprechenden
Baumpollenextrakt durchgeführt oder die Patienten erhielten ohne es zu
wissen ein Scheinmedikament (Plazebo).
Die Auswertung der Studienergebnisse zeigte, dass sich die
Zahl der beobachteten Nebenwirkungen in beiden Gruppen nicht unterschied.
Die SLIT erwies sich somit als ähnlich sicher wie die Gabe eines nicht
wirkenden Scheinmedikaments.
Durch die Gabe des Baumpollenextrakts konnten die Allergiesymptome
und die Lebensqualität der Allergiker verbessert werden.
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Eine vollständige englischsprachige Kurzversion
dieser Studie
(sog. MEDLINE Abstract) finden Sie
hier
| Autor(en): |
Okubo K,
Gotoh M,
Fujieda S,
Okano M,
Yoshida H,
Morikawa H,
Masuyama K,
Okamoto Y,
Kobayashi M |
| Titel: |
A Randomized Double-Blind Comparative Study of
Sublingual Immunotherapy for Cedar Pollinosis. |
| Journal: |
Allergol Int. 2008 Jul 1; [Epub ahead of print] |
| Bezug: |
Department of Otorhinolaryngology, Nippon Medical
School, Tokyo. |
Abstract:
Background: Seasonal allergic rhinitis (SAR) induced by
Japanese cedar pollen is a substantial problem in Japan. Sublingual
immunotherapy (SLIT) is safer than conventional antigen-specific
immunotherapy, the only treatment modality by which complete cure of
the disease can be expected. We investigated the safety and efficacy
of SLIT in the treatment of cedar pollinosis patients compared to
placebo.
Methods: A randomized, placebo-controlled, double-blind
study was conducted in 61 cedar pollinosis patients. Increasing
doses of standardized Japanese cedar extract or placebo were
administered sublingually in intervals ranging from daily to once a
week after six weeks. The primary efficacy variable was the mean of
the daily total symptom scores (TSS) during the pollen dispersing
period. Secondary efficacy variables included the QOL scores and
related variables.
Results: Primary efficacy variable scores were
significantly lower for some days in the SLIT group than in the
placebo group (P < .01 or P < .05). Secondary efficacy for the QOL
score in SLIT group was almost of half of placebo group. There was
no significant difference in the overall incidence of side effects
between the SLIT group and the placebo group.
Conclusions: SLIT was effective and
safe in the treatment of cedar pollinosis.
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