|
Ausgabe
März 2008
Pollenallergie und Heuschnupfen-Behandlung:
Nachdem sich in die Nase eingebrachtes, nicht-inhaliertes
Kohlendioxid (CO² ) bei der Therapie der Migräne bewährt hat,
untersuchten Allergologen ob sich auch bei der saisonal bedingten
allergischen Rhinitis (Heuschnupfen) einsetzen lässt. Es zeigte sich bei
der zufallsbedingten Zuordnung der Patienten zu einer therapie- bzw.
Placebo-Gruppe, dass die zweimal über 60 Sekunden angewandte Behandlung
mit CO² nach 10 Minuten zu einer statistisch signifikanten Besserung der
Allergie-Symptome führte. Die Wirkung hielt 24 Stunden an.
Hier können Sie diesen kostenlosen Newsletter
abonnieren oder abbestellen:
Bitte beachten Sie unsere Datenschutzerklärung
hier


Eine vollständige englischsprachige Kurzversion
dieser Studie
(sog. MEDLINE Abstract) finden Sie
hier
Intranasal noninhaled
carbon dioxide for the symptomatic treatment of seasonal allergic
rhinitis.
J Allergy Clin Immunol. 2008 Jan;121(1):105-9.
Casale TB, et al.
Epub 2007 Oct 29.
BACKGROUND: Noninhaled intranasal carbon
dioxide (CO2) has been shown to be effective in the abortive treatment
of migraine headache. Migraine headache is associated with trigeminal
neuronal activation and release of calcitonin gene-related peptide,
events also implicated in allergic rhinitis. Intranasal CO2 might
inhibit trigeminal neuronal activation and suppress the release of
calcitonin gene-related peptide.
OBJECTIVE: We studied whether noninhaled intranasal CO2 would
be effective in the treatment of seasonal allergic rhinitis.
METHODS: We conducted a single-center, randomized,
double-blind, placebo-controlled, parallel-group study. Treatment
consisted of either CO2 (verum) or air (placebo) at a 2:1 ratio
administered in each nostril for 60 seconds per nostril at a flow rate
of 10 mL/s. The primary efficacy end point was the change from baseline
in total nasal symptom score (TNSS), the sum of congestion, rhinorrhea,
itching, and sneezing scored on a 0- to 5-point scale, at 30 minutes.
RESULTS: Eighty-nine subjects received treatment, 60 with CO2
and 29 with placebo, and all subjects completed the study. CO2 resulted
in a statistically significant improvement in TNSS at 30 minutes over
placebo (absolute changes of 5.0 for CO2 and 2.2 for placebo, P =
.00019). Improvement from baseline in TNSS (CO2 vs placebo) was
statistically significant at 10 minutes and remained so for 24 hours.
CONCLUSION: Two 60-second intranasal CO2 treatments resulted
in rapid (10 minutes) and sustained (24 hours) relief of seasonal
allergic rhinitis symptoms.
|